cabecera noticies

El centre logístic d’Amazon al polígon Mas Blau del Prat de Llobregat guanya el Premi a la Millor Infraestructura de 2017 – 2ª Nit de les Infraestructures

  • El jurat ha valorat que amb aquesta infraestructura, Barcelona i la seva àrea metropolitana es consoliden com a centre logístic internacional.
  • El centre logístic, amb una superfície operativa de 210.000 m2, distribueix els productes arreu de l’Estat espanyol i a d’altres centres d’Europa.
  • El projecte IGLÚ nau de fred-ZAL Port, promoguda per CILSA, ha estat la infraestructura finalista, segons va decidir el jurat d’experts.
  • L’acte ha estat presidit pel nou conseller de Sostenibilitat i Territori de la Generalitat de Catalunya, Damià Calvet.

Aquest vespre, en el decurs de la celebració de la segona edició de la “Nit de les Infraestructures” que s’ha dut a terme a la seu de Foment del Treball, sota la presidència del conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, juntament amb el president del Consell Assessor de les Infraestructures de Catalunya, Francisco Gutiérrez, s’ha fet acte de lliurament del premi a Amazon com a la millor Infraestructura de 2017 per la construcció del centre logístic al polígon Mas Blau, al Prat de Llobregat.

L’obra guardonada consisteix en un centre logístic d’Amazon amb una capacitat operativa de 210.000 m2 (l’equivalent a 40 terrenys de joc de futbol) que distribueix productes arreu de l’Estat espanyol i d’altres centres que l’empresa de comerç electrònic té a diversos països d’Europa, amb una inversió de 200 milions d’euros. El projecte i la direcció tècnica de l’obra l’ha dut  terme l’enginyera catalana IDOM, mentre que la construcció ha anat a càrrec de Dragados.  El centre està operatiu des d’octubre de 2017 i actualment ocupa unes 700 persones, que en tres anys arribaran a les 2.100. Les instal·lacions d’Amazon es troben al polígon Mas Blau, al Prat de Llobregat, a poca distància de l’aeroport de Barcelona i del port. Aquest  guardó vol ser un reconeixement a la capacitat que tenen Barcelona i la seva àrea metropolitana en particular, però alhora Catalunya en general, d’atreure inversió estrangera de qualitat i posicionar-se com un clúster logístic internacional de primer nivell.

El nou centre té una capacitat d’emmagatzematge de 25 milions de productes amb 22,5 km de cintes transportadores. Destaca, especialment, per la seva alta tecnificació, amb 50.000 prestatgeries mòbils que emmagatzemen les referències, així com 6.000 drives (la part mòbil dels robots), cadascun dels quals pot aixecar 1.500 kg, agilitzant tot el procés de recepció de mercaderies i l’elaboració de les comandes. El centre logístic va obtenir a nivell internacional la qualificació de construcció sostenible BREEAM Excellent, la única amb aquest rang a Catalunya.

El Premi a la Millor Infraestructura de 2017, tot i sent únic, vol donar el reconeixement als diferents actors que hi participen i que és concreten en quatre, cadascun corresponent als diferents processos que requereix una infraestructura d’aquesta rellevància. En aquest segona edició, els guardonats en cadascuna de les categories han estat:

  • Premi al Promotor: Amazon, recollit pel Director General del centre del Prat, Víctor Romía, i la Directora de la Construcció, Sònia Corvera.
  • Premi al Projectista: IDOM, recollit per l’autora del projecte, Concepción Iglesias.
  • Premi a la Direcció d’obra: IDOM, recollit pel seu director general, Josep Rivera.
  • Premi al Constructor: Dragados, recollit pel delegat de l’empresa a Catalunya, Enric Baucells.

La infraestructura finalista

Juntament amb la infraestructura promoguda per Amazon, el Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya havia seleccionat altres tretze obres, tant públiques com privades, posades en servei al llarg de 2017. Els membres del jurat van seleccionar i considerar que era mereixedora del guardó com a finalista amb una menció especial (accèssit) el projecte IGLÚ, nau de fred ZAL Port, ubicada també al terme municipal del Prat de Llobregat en l’espai que ocupa el Port de Barcelona. Aquesta infraestructura ha estat promoguda pel CILSA (Centre Intermodal de Logística, SA) i permet aprofundir en el desenvolupament d’equipaments logístics. El guardó ha estat recollit pel president de CILSA, Sixte Cambra.

El magatzem, acondicionat amb fred, té una superfície de 18.000 m2, està destinat completament a l’operativa dels seus productes (congelat i refrigerat), la qual cosa permet la ràpida distribució als establiments del grup CILSA, i està equipat amb els últims avanços en tecnologia d’emmagatzematge de fred. La inversió realitzada ha estat de l’ordre de 12 milions d’euros. La construcció d’aquesta nova nau de fred en la ZAL Port suposa un punt d’inflexió en l’evolució de CILSA, la qual cosa indica l’inici d’un nou cicle expansiu i de creixement per a la companyia.

Així mateix, en aquesta edició dels premis, el jurat també ha volgut que sigui copartícep dels premis l’Institut Català del Sòl(Incasòl), reconeixent la gestió i promoció dels terrenys duta a terme per aquest organisme en el projecte d’Amazon, la qual cosa va possibilitar atreure i consolidar la inversió de l’empresa de venda i distribució per Internet. El diploma ha estat recollit per Albert Civit, gerent de l’Incasòl.

La visualització d’un nou model de gestió

La Nit de les Infraestructures ha estat presidida per Damià Calvet, conseller de Sostenibilitat i Territori de la Generalitat de Catalunya i per Janet Sanz, Tinent d’Alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona. Tant la celebració de la “Nit”, com de  l’acte de lliurament del Premi a la Infraestructura de 2017 suposen la consolidació del nou model de gestió, promogut des de fa tres anys per les entitats que han donat forma al Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya (creat al maig de 2017), com són l’Associació Catalana d’Empreses d’Enginyeria i Consultores Independents de Catalunya (ASINCA), la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC), Foment del Treball Nacional (FTN) i la Fundació Cercle d’Infraestructures (FCI). Aquest nou model té el seu eix central en prioritzar les infraestructures en funció de la demanda. Això vol dir que la planificació s’hauria de fer en funció d’un exhaustiu anàlisi de la relació cost-benefici, que tingui en compte el seu retorn econòmic, social i ambiental, no només al període de construcció, si no tota la seva vida útil.

En aquesta segona edició de la Nit de les Infraestructures, i com a acte previ al lliurament dels guardons respectius, Josep Dolz, catedràtic d’Enginyeria Hidràulica a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyers de Camins, Canals i Port (UPC), va reflexionar en veu alta sobre el canvi climàtic i la seva influència sobre les necessitats d’aigua a Catalunya.

14 de juny del 2018

http://www.consellinfraestructures.cat/

 

 

feedback
x