Tornar al llistat
La Cambra06 November

La CCOC i Garrigues celebren una jornada sobre els reptes jurídics de la contractació pública i privada en la construcció

La sessió ha abordat els requisits legals per participar en licitacions públiques i les estratègies jurídiques per afrontar contractes privats d’obra que esdevenen econòmicament inviables.

Barcelona, 6 de novembre de 2026. La Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC), en col·laboració amb el despatx d’advocats Garrigues, ha celebrat avui, a la seu de la Cambra, la jornada «Contractació pública i privada en la construcció: obligacions i estratègies jurídiques», una sessió centrada en dues qüestions de gran rellevància per a les empreses constructores: els requisits per accedir a la contractació pública i els mecanismes de protecció jurídica davant les dificultats econòmiques en l’execució de contractes privats d’obra.

La jornada ha estat inaugurada per Ignasi Puig, secretari general i advocat de la CCOC, que ha donat la benvinguda als assistents i ha presentat els continguts de la sessió.

Els plans d’igualtat i les obligacions per participar en licitacions públiques

La primera ponència, a càrrec de Josep Sempere, counsel del Departament d’Administratiu i Constitucional de l’Àrea de Llevant de Garrigues, s’ha centrat en les condicions que han de complir les empreses per participar en procediments de contractació pública.

Sempere ha analitzat especialment l’obligació de les empreses de 50 o més treballadors de disposar d’un pla d’igualtat vigent, aprovat i inscrit al registre laboral, així com les conseqüències que pot comportar l’incompliment d’aquest requisit, inclosa l’exclusió dels procediments de licitació.

També ha aprofundit en les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, els moments en què s’ha d’acreditar el seu compliment i els mecanismes legals que poden permetre a les empreses demostrar la seva fiabilitat davant possibles causes de prohibició de contractar.

La ponència ha inclòs l’anàlisi de casos pràctics i resolucions recents dels tribunals administratius de contractació, amb recomanacions per prevenir incidències que puguin comprometre la participació de les empreses en licitacions públiques.

Com afrontar un contracte privat d’obra que esdevé ruïnós?

La segona intervenció ha anat a càrrec de Carlota Paytuví, sòcia responsable del Departament de Resolució de Conflictes: Litigació i Arbitratge de l’Àrea de Catalunya, Balears i Aragó de Garrigues, que ha abordat les estratègies prelitigioses i les accions legals disponibles quan un contracte privat d’obra esdevé econòmicament inviable.

Durant la seva exposició, Paytuví ha analitzat situacions en què l’increment extraordinari dels costos, les modificacions de projecte, els retards o altres circumstàncies sobrevingudes poden provocar que el cost d’execució d’una obra superi el preu inicialment pactat i comprometi la rendibilitat de l’empresa constructora.

En aquest context, ha destacat la importància de revisar adequadament les clàusules contractuals, documentar les incidències des de l’inici de l’obra i explorar les vies de negociació i resolució de conflictes abans d'adoptar decisions que puguin generar responsabilitats contractuals.

Així mateix, ha exposat diferents instruments jurídics per afrontar aquests escenaris, com la renegociació contractual, els mitjans adequats de solució de controvèrsies (MASC), la intervenció d’experts independents i les accions judicials que poden exercir tant el constructor com el promotor.

Una jornada d’assessorament jurídic al servei de les empreses constructores

La sessió ha finalitzat amb un col·loqui i un torn obert de preguntes, seguit de la cloenda a càrrec d’Ignasi Puig i Josep Sempere. Posteriorment, els assistents han disposat d’un espai de networking per intercanviar experiències i compartir inquietuds.

Amb aquesta iniciativa, la CCOC reafirma el seu compromís d’oferir a les empreses constructores informació especialitzada i eines pràctiques que contribueixin a reforçar la seva seguretat jurídica, prevenir riscos contractuals i millorar la seva competitivitat, tant en l’àmbit de la contractació pública com en el de la privada.

Presentacions disponibles per a les empreses associades

Ets una empresa associada a la CCOC? Ja pots accedir a l’Àrea Privada del nostre web i descarregar les presentacions de Josep Sempere i Carlota Paytuví, amb els continguts i les recomanacions jurídiques exposades durant la jornada.