Una jornada per reforçar el coneixement jurídic de les empreses contractistes davant els nous escenaris legals
La Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC) ha acollit avui la sessió tècnica “Contractació pública i gestió de conflictes: eines clau per a les empreses”, organitzada conjuntament amb Garrigues. L’acte s’ha celebrat a la seu de la Cambra i ha comptat amb la participació d’una seixantena d’assistents del sector de la construcció i dels serveis públics.
La jornada ha estat inaugurada pel Sr. Ignasi Puig, secretari general i advocat de la CCOC, qui ha destacat la importància d’aquest tipus de trobades per “dotar les empreses d’eines pràctiques que els permetin actuar amb seguretat davant dels canvis normatius i les noves obligacions en matèria de contractació i gestió de litigis”.
La pròrroga forçosa dels contractes administratius: límits i drets del contractista
El Sr. Josep Sempere, Counsel del Departament Administratiu i Constitucional de l’Àrea de Llevant de Garrigues, ha obert el bloc de ponències amb una exposició sobre la pròrroga forçosa dels contractes administratius, una qüestió que genera nombroses controvèrsies jurídiques arran de la inflació i la manca de nova licitació en termini.
Sempere ha explicat que aquestes pròrrogues “excepcionals” o “ordres de continuïtat” —quan se superen els terminis màxims legals— són il·legals i poden comportar responsabilitats disciplinàries o fins i tot penals per part de l’Administració. Ha subratllat que els tribunals han fixat que la seva durada no pot excedir de nou mesos, d’acord amb l’article 29.4 de la LCSP, i ha insistit que les empreses tenen dret a reclamar una compensació econòmica íntegra pels costos i beneficis industrials derivats d’aquesta situació irregular.
També ha ofert recomanacions pràctiques sobre com reaccionar davant d’una ordre de continuïtat: des de la presentació d’un escrit comunicant la situació irregular fins a la possibilitat d’impugnar la resolució administrativa i iniciar negociacions per establir un règim retributiu adequat.
Els MASC: una nova etapa en la resolució de conflictes
Tot seguit, la Sra. Carlota Paytuví, sòcia responsable del Departament de Resolució de Conflictes (litigació i arbitratge) de Garrigues a Catalunya, Balears i Aragó, ha centrat la seva intervenció en els Mecanismes Alternatius de Solució de Conflictes (MASC) i el seu nou marc legal com a requisit de procedibilitat a partir del 3 d’abril de 2025.
Paytuví ha destacat que, a partir d’aquesta data, en determinats assumptes civils i mercantils, serà obligatori intentar un MASC abans d’acudir als tribunals, i ha remarcat la importància de triar el mecanisme més adequat —negociació directa, mediació, conciliació o opinió d’expert independent— segons la naturalesa del conflicte.
També ha repassat les darreres resolucions judicials que reconeixen la validesa del correu electrònic com a mitjà per acreditar l’oferta de negociació, així com les principals bones pràctiques per a les empreses: assegurar la recepció fefaent de les comunicacions, definir bé l’objecte de la negociació i conservar tota la documentació acreditativa del procés.
Un espai per a l’intercanvi i la reflexió
La jornada ha conclòs amb un col·loqui obert entre els ponents i els assistents, que ha permès resoldre dubtes pràctics sobre l’aplicació de la LCSP i els nous requisits processals.
En tancar la sessió, el Sr. Ignasi Puig ha agraït la participació dels experts i dels assistents, destacant la necessitat de “continuar generant espais de debat jurídic i formació per a les empreses contractistes”.
L’acte s’ha clos amb un coffee break i espai de networking, que ha propiciat l’intercanvi d’experiències entre professionals del sector.
Accés a les presentacions
👉 Si ets soci de la CCOC, pots accedir a l’àrea privada de socis i descarregar-te les presentacions utilitzades pels ponents durant la jornada.

